|
REC0015252 |
Aprenentatge manipulatiu. Propostes pensades i dissenyades per aprendre a través de l'acció |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil |
|
|
|
1/9/2023 - 21/9/2023 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Associació Desig d'Aprendre
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
01DA Aprenentatge manipulatiu. Propostes pensades i dissenyades per aprendre a través de l'acció
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 01/09/2023 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
40
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Aquesta formació va enfocada a oferir un canvi en els mètodes a les aules d'Infantil i Primària des de la vessant pedagògica i organitzativa.
La formació s'inicia amb una reflexió compartida sobre la pròpia tasca docent i la funció de l'escola en l'actualitat, aquest inici servirà per establir, a més, unes bases sobre l'aprenentatge significatiu, vivencial i actiu.
A través de les propostes d'aprenentatge es planteja una nova manera d'organitzar el grup i els objectius d'aprenentatge. Primerament, tenint en compte el disseny d'aquestes: la presentació, els materials, els espais... tota la part estètica que crida a l'acció i que ofereix a l'infant un repte motivador.
Tot seguit, s'ofereix la part pedagògica, treballant a partir del currículum per ser capaces de dotar a les propostes d'aprenentatge d'un sentit pedagògic i didàctic i oferir, a través d'elles, processos d'aprenentatge pensats i personalitzats.
Finalment, es fa una aproximació a l'acompanyament d'aquests processos des de l'avaluació, sent l'observació directa la tècnica prioritària però aportant un instrument objectiu i sistemàtic, i la documentació pedagògica, com a eina de registre de tota l'experiència educativa viscuda.
La metodologia de la formació és a través diferents recursos, com videos, fòrums, tasques, qüestionaris i pdfs, volem que les participants tinguin desig d'aprendre mentre gaudeixen del que aprenen. Recursos i eines proporcionades a per la plataforma Moodle que fem servir al Campus de la nostra escola Desig d'aprendre.
-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.
-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
|
| |
Objectius |
-Reflexionar sobre les opcions metodològiques actuals que fomenten l’aprenentatge a través de l’acció.
-Descobrir les possibilitats de materials i espais i la seva vinculació a l’aprenentatge a través de la manipulació i l’exploració.
-Dissenyar propostes d’aprenentatge manipulatiu a partir de la normativa vigent.
-Avaluar i documentar els processos d’aprenentatge viscuts a través de les propostes d’aprenentatge manipulatiu.
|
| |
Continguts |
Mòdul 1: Donant resposta a noves necessitats.
-El nostre punt de partida.
Autoreflexió sobre la pròpia pràctica docent, una reflexió a través del bagatge personal i professional. Reflexió sobre les pràctiques metodològiques posades en pràctica posant al focus l’aprenentatge a través de l’acció.
-La funció de l’escola avui.
Anàlisi de la funció educativa de l’escola a l’actualitat en comparativa amb èpoques anteriors. Reflexió sobre el camí transcorregut i com l’escola s’adapta als canvis de la societat. Presència actual de l’aprenentatge manipulatiu a les escoles.
-Partir de les necessitats de la infància.
L’escola s’adapta a les necessitats dels infants, anàlisi d’aquestes necessitats i eines per a la seva detecció.
-Bases de l’aprenentatge actiu i vivencial.
Continguts clau sobre l’aprenentatge actiu i vivencial. Importància de la participació activa de l’infant en el seu camí d’aprenentatge.
Mòdul 2: Propostes d’aprenentatge: disseny.
-Espais d’aprenentatge.
Claus per al disseny de les aules i els espais d’aprenentatge que donen resposta als objectius plantejats i a les necessitats dels infants. Disseny d’espais que fomenten l’aprenentatge actiu dels infants.
-Materials.
Tria i selecció de tipus de materials que ofereixen qualitat estètica i pedagògica a les propostes d’aprenentatge manipulatiu.
-Provocacions.
Teoria de la provocació com a element que crida a l’acció d’aprenentatge. Disposició del material i tria de recursos que permeten l’autonomia de l’infant.
Mòdul 3: Propostes d’aprenentatge: programació.
-El treball del currículum.
Introducció al treball del currículum per crear la base de la programació de les propostes d’aprenentatge manipulatiu.
-Àmbits d’aprenentatge.
Presentació dels diferents àmbits d’aprenentatge en els quals es centra la part pràctica de la formació.
-Programar propostes d’aprenentatge.
Claus per a l’inici de la programació de les propostes d’aprenentatge, elements que cal tenir en compte i normativa vigent.
Mòdul 4. Avaluació i documentació.
-El paper de la persona acompanyant.
Reflexió sobre la funció docent en una metodologia activa i vivencial.
-L’observació com a eina d’avaluació.
Presentació de l’observació com a tècnica d’avaluació i de la rúbrica d’observació com a instrument. Claus per a l’avaluació de les propostes manipulatives.
-Documentació pedagògica.
Iniciació en la documentació pedagògica com a registre i evidència dels processos d’aprenentatge existents a les metodologies actives i vivencials.
|
| |
Formador/a |
Raül Cabús Lomba
|
| |
Avaluació |
Pla d'avaluació de l'activitat:
L’avaluació de l'activitat es realitzarà a partir de totes les tasques dutes a termes per les persones participants de la formació. S’avaluaran totes les tasques d’aprofitament i aquestes hauran de tenir un assoliment satisfactori. La correcció anirà acompanyada d’un feedback per part del formador amb accions de millora.
Tasques d'aprofitament que haurà de fer la persona participant:
Mòdul 1: Donant resposta a noves necessitats.
-Fòrum: “La funció de l’escola avui”.
-Qüestionari-Resum del mòdul 1.
Mòdul 2: Propostes d’aprenentatge: disseny.
-Tasca: Crear una provocació.
Mòdul 3: Propostes d’aprenentatge: programació.
-Tasca: Crear dues propostes d’aprenentatge.
Mòdul 4. Avaluació i documentació.
-Tasca: Dissenyar una rúbrica d’observació per avaluar les propostes.
-Tasca: Crear una documentació pedagògica.
-En acabar la formació hi haurà un espai per compartir les propostes d'aprenentatge que han anat fent per tal de fer-se amb una carpeta virtual amb material per dur a terme a l'aula en el seu dia a dia de la pràctica educativa.
-Formulari de satisfacció del curs.
|
| |
Requisits de certificació |
Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
|
| |
Persones destinatàries |
Educació Infantil i primària.
|
| |
E-mail |
desigdaprendre@gmail.com
|
| |
|
|
|